Studenten kiezen uitProduct, Onderzoek, Eigen onderneming en, sinds kort, de variantMet deze vier varianten bieden we studenten keuzevrijheid, aansluitend bij hun keuzes in de hoofdfase van de opleiding. Het grootste deel van de afstudeeropdrachten komt uit het werkveld. Daardoor houden we goed zicht op de ontwikkelingen binnen en wensen en eisen van het beroepenveld.
Elke afstudeervariant legt de nadruk op andere competenties. Het afstuderen is een proeve van bekwaamheid waarin een student kan laten zien waarin hij of zij goed is. Bovendien bieden de varianten verschillende vormen van onderzoek: van design thinking tot meer klassieke vormen van kwantitatief onderzoek. Dit sluit aan bij onze onderzoeksvisie (zie Standaard 2).
In de variant Eigen onderneming studeren CO-studenten af op een eigen idee voor een communicatiebedrijf of een eigen merk; bij CB-studenten gaat het om het opzetten van een eigen mediabedrijf. In de Productvariant werken studenten een vraagstuk uit in de vorm van een beroepsproduct (concept met media- en communicatiemiddelen). Bij CO is hiervoor een opdrachtgever verplicht, bij CB is dat optioneel. De Onderzoeksvariant is bedoeld voor studenten die door willen studeren aan de universiteit. Studenten leveren hier een adviesrapport op. De opdracht kan gebaseerd zijn op een praktijkcase of afkomstig zijn van een opdrachtgever. Sinds dit 2020-2021 kunnen studenten binnen de Projectvariant ook afstuderen bij een bedrijf. Hiermee geven we studenten die willen excelleren in projectmanagement de mogelijkheid op een project af te studeren. Zij werken maximaal 28 uur bij de opdrachtgever.
Bij CO kiezen de meeste studenten voor de variant Product, dit sluit aan bij de meerderheidskeuze voor het derdejaars themasemester Concept en Creatie. De Onderzoeksvariant is minder populair, studenten voelen zich in vergelijking met de andere varianten minder aangetrokken tot het grotere theoretische onderzoeksdeel. Met extra consults en voorlichting ondersteunen we de studenten die twijfelen over deze variant. Ongeveer 15% van de studenten kiest voor Eigen onderneming, de Projectvariant is het kleinst. Bij CB is Product ook de grootste variant maar is Onderzoek een goede tweede. Dertig procent van de studenten kiest voor onderzoek en zo’n tien procent voor Eigen onderneming. Voor een klein aantal studenten sluit de nieuwste variant Project het beste aan.
Bekijk hier de varianten van CO.
Bekijk hier de varianten van CB
De huidige afstudeervarianten blijven bestaan in Stones. De begeleiding bij het maken van het afstudeervoorstel willen we verstevigen. Volgend collegejaar start hiervoor al een pilot (zie Beoordeling afstuderen). Daarnaast willen we meer samenhang creëren tussen het eindassessment en de afstudeervariant. Een digitale routekaart, een vertaling van de eindkwalificaties op studentniveau, ondersteunt de student gedurende de hele opleiding in zijn of haar keuzes en biedt handvatten om te beoordelen of het gewenste niveau al is bereikt. Bovendien is deze routekaart een goede tool om studenten inzicht te geven in hun ontwikkeling naar het eindniveau.
Voorafgaand aan de afstudeerfase beoordeelt een afstudeercommissie, bestaande uit de afstudeercoördinatoren en deskundige vakdocenten, elk afstudeervoorstel op voldoende potentie voor een hbo-waardige afstudeeropdracht. De begeleider en de beoordelaar beoordelen – conform het 4-ogen-principe - samen het afstudeerwerk, waarbij de beoordelaar eerste examinator is (zie Standaard 3). Het andere onderdeel van het afstuderen is het eindassessment (zie Standaard 3).
In het blok voorafgaand aan het afstuderen werken de studenten, begeleid door de eigen slb’er, zelfstandig aan hun afstudeervoorstel. Ter ondersteuning bieden we sinds 2019-2020 extra consults en workshops voor het maken van een goed afstudeervoorstel. Ook verzorgen we sinds 2019-2020 extra workshops over onderzoek en rapporteren voor studenten die al in hun afstudeertraject zitten.
De slb’er is het aanspreekpunt om te sparren over mogelijke afstudeeronderwerpen en de te kiezen afstudeervariant. Daarnaast geeft de slb’er een eerste advies of het afstudeervoorstel voldoende potentie heeft. Na een positief advies kan de student het afstudeervoorstel inleveren bij de afstudeercommissie.
Met ingang van 2021-2022 starten we eerst bij CO, later in het jaar volgt CB, met een pilot om de begeleiding van het afstudeervoorstel door docenten te laten doen in plaats van slb’ers. In de praktijk blijkt dat slb’ers het lastig vinden om voor alle afstudeervarianten inhoudelijke feedback en begeleiding te geven. Door deze taak te leggen bij een docent die ervaring heeft binnen een specifieke afstudeervariant krijgen studenten eerder inhoudelijke feedback op hun afstudeervoorstel.
STEEKPROEF CO
De examencommissie constateert in haar verslag dat afstudeerwerken van CO op het gewenste niveau zijn. De commissie constateert wel dat studenten vooral gebruik maken van kwalitatief onderzoek. Daarom zou ze graag zien dat we in de opleiding meer aandacht besteden aan kwantitatieve onderzoekstechnieken. Ook zien zij dat studenten niet altijd in staat zijn helder hun onderzoeksresultaten te rapporteren. Sinds twee jaar bieden we daarom workshops rapporteren aan tijdens het afstudeertraject.
Het belangrijkste advies is om vaste en ervaren afstudeerbegeleiders en -beoordelaars, die bekend zijn met de betreffende afstudeervariant, in te zetten en meer kalibratiesessies te organiseren om het eindniveau scherper te stellen. Voor het komende studiejaar hebben we bij de toewijzing van de taaklast als eerste de docenten op afstuderen ingedeeld, waarbij we nog meer zijn uitgegaan van vaste docenten op varianten en combinaties van ervaren en minder ervaren docenten als koppels bij de begeleiding en beoordeling.
STEEKPROEF CB
De examencommissie constateert in de steekproef dat het niveau per afstudeervariant verschilt. Ook ziet de commissie dat er in de inhoudelijke beoordeling niks misgaat, maar dat er incidenteel sprake is van reken-, afrondings- en invulfouten in cijferberekening. Dit als gevolg van de uiteenlopende afstudeervarianten met elk een eigen administratieve verwerking. Voortaan maken alle beoordelingsformulieren een automatische berekening. We briefen beoordelaars en begeleiders om elke berekening
een extra check te geven en we kijken samen met de afstudeercoördinatoren hoe we de verschillen in systematiek tussen de beoordelingsformulieren van de verschillende afstudeervarianten kunnen minimaliseren.
De aanbevelingen uit de steekproefrapportage geven aanleiding voor vervolgonderzoek. Het doel van dit onderzoek is om de resultaten van de steekproef verder uit te diepen en in een breder perspectief te plaatsen. We zien binnen examencommissie, de opleiding en tussen de afstudeervarianten namelijk een discussie over (de waarde van) verschillende onderzoeksmethoden. Ook het accreditatiepanel van 2017 zag deze discussie en schreef in haar rapport:
‘Blijf de ruimte opzoeken om verschillende onderzoeksmethodieken binnen de opleiding toe te passen. Traditionele onderzoeksmethoden en nieuwe of innovatieve vormen van onderzoek kunnen naast elkaar bestaan. Van belang is dat de onderzoeksmodellen, zoals design thinking, passen bij het doel van de nieuwe afstudeerwerken.’
Het MT en de afstudeercoördinatoren willen dit gesprek graag voeren op basis van aanvullend onderzoek. Daarom zijn als vervolg op de steekproef 24 CB-afstudeerwerken (zes per variant) geselecteerd die worden voorgelegd aan andere CB-opleidingen (Hogeschool Inholland en Hogeschool Saxion) . Het onderzoekspanel bestaat uit docenten en afstudeercoördinatoren van de verschillende opleidingen en wordt voorgezeten door het hoofd Onderwijs & Onderzoek van de faculteit. De rapportage van dit vervolgonderzoek wordt naar verwachting eind mei opgeleverd.
Uit de HBO-Monitor 2020 blijkt dat zowel CO- als CB-alumni relatief makkelijk een plek op de arbeidsmarkt vinden. De HBO-Monitor is een jaarlijks onderzoek onder afgestudeerde hbo-studenten, anderhalf jaar na afstuderen.
Bij CB is 56% van de deelnemers aan het onderzoek tevreden over de studie. 72% is tevreden over zijn of haar huidige baan. 84% geeft aan een baan te hebben die past bij het opleidingsniveau; een stijging van vijf procent ten opzichte van 2019. De werkloosheid onder afgestudeerde CB’ers is van 4% in 2019 gestegen naar 11% nu (landelijk is de stijging van 5,1% naar 8,6%).
Bij CO is 73% van de deelnemers aan het alumni-onderzoek tevreden over de studie. 58% is tevreden over zijn of haar huidige baan. 88% geeft aan een baan te hebben die past bij het opleidingsniveau. De werkloosheid onder afgestudeerde CO’ers is 0% (ten opzichte van 6,9% in 2019), maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het beperkte aantal respondenten. Landelijk ligt dit percentage op 5,9%, een kleine daling ten opzichte van 6,3% in 2019.
AFSTUDEERFASE
Vanaf 2016-2017 studeren studenten af binnen het vernieuwde afstudeerprogramma. Zoals eerder vermeld, wordt in de deeltijd de projectvariant niet aangeboden. Met de drie varianten Eigen Onderneming, Product en Onderzoek bieden we de studenten keuzevrijheid, aansluitend bij hun keuzes in de hoofdfase van de opleiding. Het eindassessment is gelinkt aan de eigen werkplek. Inhoudelijk komt de afstudeerfase en de kwaliteitsborging overeen met die van de voltijd.
We merken dat het voor deeltijdstudenten lastig is om een afstudeervoorstel naast hun werk en hun minor te schrijven. Zij starten daarom in het vierde jaar, blok 1, met hun afstudeervoorstel. Daarna voeren de deeltijdstudenten in twee blokken hun afstudeeropdracht uit. Ze mogen kiezen of ze tegelijkertijd met hun afstudeeropdracht het eindassessment doen, of dat ze als laatste doen in blok 4.
ALUMNI
Deeltijdstudenten groeien na afloop van de studie door bij hun eigen werkgever of kiezen ervoor een andere functie te zoeken. We hebben momenteel geen structureel zicht op waar studenten na afstuderen terecht komen. Ook wordt momenteel geen specifieke aandacht besteed aan het deeltijd- alumninetwerk. Dit wordt vanaf dit studiejaar wel opgepakt, waarschijnlijk met behulp van LinkedIn.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.