De opleidingscommissie (OC) Communicatie bestaat momenteel uit 7 leden (3 docenten en 4 studenten), de opleidingscommissie van Creative Business uit 10 leden (4 docenten en 6 studenten). Beide commissies werken nauw samen, er is immers veel ‘samen’: het curriculum, docentenbestand en huisvesting. De overlap in de curricula van beide opleidingen is een onderscheidend pluspunt ten opzichte van andere communicatie- en mediaopleidingen. De kernactiviteiten van de OC zijn het bewaken van de kwaliteit van de opleiding, de vertegenwoordiging van docenten en studenten, het monitoren van voortgang van verbeteringen/veranderingen binnen het onderwijs, het meedenken over de inzet van de studievoorschotmiddelen (SVM), het kwaliteitszorgplan, het gevraagd en ongevraagd adviseren van het opleidingsmanagement en afstemming met andere medezeggenschapsorganen.
Het contact met de achterban is en blijft lastig. Enerzijds omdat de opleiding ontzettend groot is, anderzijds omdat hier simpelweg vaak te weinig tijd voor is naast de vergaderingen en andere taken en er weinig ondersteuning is. De docent-leden hebben vaak beter contact met mede-docenten dan de student-leden met medestudenten. Verklaarbaar, want de groep docenten is een stuk kleiner is dan de groep studenten die de OC vertegenwoordigt.De formele weg voor contact met de OC, de mailboxen zijn bij veel studenten en ook bij sommige docenten onvoldoende bekend.
De opleidingscommissies van de verschillende opleidingen binnen de faculteit weten elkaar steeds beter te vinden. Dat geldt ook voor de OC’s en de Deelraad. Wel valt hier winst te behalen: door intensievere samenwerking en het ontwikkelen van gezamenlijke standpunten optimaliseren we de medezeggenschap.
De OC’s kunnen meer investeren in samenwerking met andere medezeggenschapsorganen binnen de HvA, het LSVb en de Stichting HBO Medezeggenschap. Dit is echter pas aan de orde als de samenwerking op facultair niveau nog beter loopt en de OC’s beter worden gefaciliteerd en ondersteund.
De verandering van adviesorgaan naar medezeggenschapsorgaan (september 2017) heeft grote impact. Door deze nieuwe rechten en plichten zijn de opleidingscommissies gegroeid in professionalisering. Zij worden zowel formeel als informeel bij steeds meer processen betrokken. Er is regelmatig overleg met opleidingsmanagers, decaan, deelraad en centrale medezeggenschapraad en andere opleidingscommissies om de taken zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren.
Het overleg tussen de OC’s en het opleidingsmanagement bestaat normaliter uit driemaal per jaar een voorzittersoverleg en drie vergaderingen met de OC’s en het opleidingsmanagement. Met ingang van dit studiejaar, vanwege de coronacrisis en om snel te kunnen schakelen, vergaderen de voorzitters iedere maand met de opleidingsmanagers. Bovendien zijn er aparte vergaderingen opgezet voor de opleidingsmanagers en de student-leden van beide opleidingscommissies (twee keer per jaar), met als doel de studenten meer te betrekken en meer eigenaarschap te creëren m.b.t. de OC’s en de onderwerpen die spelen. Ook is er tweemaal per studiejaar een overleg met de decaan van de faculteit. De opleidingscommissies zijn tevreden met de overleggen en de fijne samenwerking met het opleidingsmanagement.
De commissies zijn verantwoordelijk voor het bekijken van de Onderwijs- en Examenregelingen van CO en CB en hebben op bepaalde onderdelen instemming- en adviesrecht. De Onderwijs- en Examenregeling wordt aangeleverd in het programma OERwrite waarin de gehele Onderwijs- en Examenregeling staat. Dit is een fijn systeem en hoewel er duidelijk in OERwrite staat aangegeven waarover de opleidingscommissie instemmingsrecht en adviesrecht heeft, kunnen er ook andere opmerkingen worden geplaatst en vragen worden gesteld in het programma, waar de OC vervolgens antwoord op krijgt. Dit helpt om de context goed te begrijpen en een goed oordeel te kunnen vellen over de Onderwijs- en Examenregeling. Met de opmerkingen en vragen van de opleidingscommissie wordt ook daadwerkelijk wat gedaan en er wordt dus ook geluisterd naar de opleidingscommissie. Zo blijft de opleidingscommissie betrokken bij de OER. Dit proces gaat eigenlijk altijd goed en dit is niet per se een verbeterpunt.
De OC’s zijn nauw betrokken geweest bij het vormgeven van de plannen voor de inzet van de studievoorschotmiddelen. De wensen van de student-leden zijn duidelijk verwoord en gehonoreerd. Er is meer tijd gekomen voor ondersteunende activiteiten zoals extra workshops bij afstuderen, (ondersteunende) SOS-lessen en gastcolleges. Verder is ingezet op het verkleinen van projectgroepen (van 8/9 naar 5/6 studenten per groep). De opleidingsmanagers rapporteren jaarlijks hoe de studievoorschotmiddelen uiteindelijk zijn besteed, zodat de commissies dit proces kunnen monitoren en eventueel bijsturen. Tot op heden verloopt dit nog niet heel soepel en blijft de kwalitatieve beoordeling van de inzet van de studievoorschotmiddelen lastig. Dit is overigens niet een probleem dat alleen bij CO+CB speelt, maar bij veel opleidingen een probleem is.
Wat betreft kwaliteitszorg en bijbehorende onderwijsevaluaties, is er winst te behalen. Jaarlijks ontwikkelt het team kwaliteitszorg een plan met betrekking tot de onderwijsevaluaties waarop de opleidingscommissies instemming hebben en meedenken. Vooralsnog wordt hierbij vooral ingezet op de questback (een enquête aan het einde van ieder blok) en studentpanelgesprekken. Deze panelgesprekken worden georganiseerd als uit de questback resultaten komen die meer context nodig hebben of waarbij meer speelt en doorgevraagd moet worden.
De OC’s ontvangen na elk blok de rapportage van de uitkomsten en bespreken deze. Het zou goed zijn als de opleidingscommissies betrokken worden bij de verbeterpunten die hieruit voortvloeien en de terugkoppeling hiervan vanuit het managementteam, dit gebeurt nu nog niet. De commissies hebben de afdeling Kwaliteitszorg en het management gevraagd om over andere onderzoeksmethoden na te denken waarmee de respons verbetert en de resultaten meer representatief zijn. De opleidingscommissies blijven hierover in gesprek.
Vanaf het begin zijn de OC’s bij de onderwijsvernieuwing betrokken. OC-leden hebben deelgenomen aan rondetafelgesprekken en focusgroepen en hebben tijdens vergaderingen met de opleidingsmanagers input kunnen leveren. Hoewel de OC formeel geen instemmingsrecht heeft op deze onderdelen van het proces, hebben zij zowel als groep en als individuen (als studenten en medewerkers) meegedacht over de onderwijsvernieuwing. Door deze dubbele functie werd de rol van de OC’s en de leden in dit proces soms wel onduidelijk. Er is op een aantal momenten ongevraagd advies gegeven, zoals bijvoorbeeld over het betrekken van andere studenten naast de student-leden bij de herijking. Met name eerstejaarsstudenten die wellicht nog les krijgen in het nieuwe onderwijsmodel. De herijking is een regelmatig terugkerend onderwerp in de vergaderingen en de overleggen met het opleidingsmanagement. De komende jaren blijft de herijking een prominente plek innemen. De commissies kijken kritisch naar de afbouw van het huidige onderwijsmodel en de kwaliteit daarvan.
Gedurende de coronacrisis is het management formeel en informeel geadviseerd. Zo hebben de studenten van beide OC’s in juni 2020 een ongevraagde adviesbrief gestuurd met betrekking tot online onderwijs en de vormgeving daarvan in studiejaar 2020-2021. Hiervan zijn veel onderdelen – waar dit kon - geheel of deels opgepakt. Dit advies betrof een breed palet aan onderwerpen: hoorcolleges en kennisoverdracht, werkcolleges, consults en feedbackmomenten, projecten en projectgroepen, studieloopbaanbegeleiding, toetsing, verschillende platformen bij online lessen en samenwerken, communicatie naar studenten en de stages.
In juni 2020 adviseerden de OC’s om de extra gewerkte uren voor docenten die zij hebben gemaakt voor het omzetten naar online onderwijs te vergoeden. Dit advies is niet overgenomen, daartoe is op facultair niveau besloten. Januari 2021 volgde ons advies om – ter verlaging van de werkdruk - de nakijktijd voor docenten te verlengen van 15 naar 20 werkdagen. Dit advies is overgenomen.
Ook medewerkers de leden steeds vaker te vinden om problemen aan te kaarten rond het onlineonderwijs en thuiswerken, bijvoorbeeld werkdruk. Wel maakt de crisis het moeilijker om als OC contact te houden met de achterban, wat nu nóg belangrijker is en des te meer laat zien dat er op dat gebied nog veel werk aan de winkel is.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.