Toetsing

Standaard
03
Leestijd
Toetsing
12 - 15 min

03

03.01

Toetsbeleid en -instrumenten

De leidraad voor de toetsing zijn de competenties (CO + CB) en het HvA-toetsbeleid.

De competenties zijn op twee niveaus geformuleerd: op het tussenniveau (na anderhalf jaar) en op het eindniveau (na afstuderen). Elke module maakt in de Studiegids (voor studiekiezers) en opvoor studenten) duidelijk aan welke competenties wordt gewerkt en wat de leerdoelen zijn. De leerdoelen zijn richtinggevend voor de vorm, inhoud en het niveau van een toets. Constructive alignment staat centraal in het toetsbeleid van CO+CB: vooraf (in de modulehandleiding maar ook tijdens colleges) wordt duidelijk gecommuniceerd wat bij toetsing van studenten wordt verwacht en welke beoordelingscriteria er zijn.

Het toetsbeleid is vastgelegd in het toetsplan. Het geheel aan toetsen zorgt voor een opbouw in niveau, complexiteit en zelfstandigheid van de student door de jaren heen, waardoor studenten toewerken naar het tussen- en eindniveau. De methode die voor de opbouw in niveau wordt gebruikt is constructive alignment, waarbij onderwijs en toetsing passen bij de leerdoelen, die op hun beurt zijn afgeleid van de competentie.

constructive alignment

Om het niveau te behalen, wordt er op verschillende manieren formatief en summatief getoetst. De toetsvormen die worden toegepast zijn: tentamens, vaardigheidstoetsen, presentaties, projectopdrachten, (onderzoeks)rapporten, essaytoetsen, portfolioassessments, reflectieopdrachten en afstudeeropdrachten.

Een belangrijker instrument voor het monitoren van het tussen- en eindniveau is het assessment. Studenten krijgen twee keer een assessment: tussentijds (na anderhalf jaar) en aan het eind van de opleiding. De basis voor elk assessmentgesprek is een portfolio met STARR-formulieren en bewijsstukken waarbij de student per competentie aantoont op het juiste niveau te zitten. Assessoren (alle betrokken docenten zijn hiertoe getraind) nemen tijdens de assessmentgesprekken op basis van de door studenten aangeleverde STARR-formulieren en bijbehorende bewijsstukken een criteriumgericht interview af. Het werken volgens een vast format en methodiek verhoogt de betrouwbaarheid.

De student reflecteert onder begeleiding van docenten op de ontwikkeling van zijn kennis-, houding- en vaardigheden. Per competentie wordt feedback gegeven over de mate waarop de student op niveau is. De beoordeling is gebaseerd op het gesprek en het portfolio. Na het tussentijds assessment worden de uitkomsten van de reflectie en het assessmentgesprek door de student meegenomen in de volgende fase van de studie.

De kwaliteit van het assessment wordt geborgd door middel van jaarlijkse opfriscursussen,  calibratietraining, het vier-ogenprincipe en collegiale intervisie. We hebben momenteel een klein aantal gecertificeerde assessoren. Een nieuwe groep docenten is bezig met het certificeringstraject.

Toekomst

Geïntegreerd toetsen

In het stones-model toetsen we geïntegreerd. Kennis (Strategie), vaardigheden (Productie) en houding (Reflectie en onderzoek) worden samen getoetst in één summatieve toets aan het einde van een stone-module. De toetsing is altijd gerelateerd aan het beroepsvraagstuk. Per toets organiseren we drie kansen, zodat studenten voldoende gelegenheid krijgen om een stone-module te behalen.

03.02

Beoordeling en feedback

Leerdoelen,
Toetsvorm en -stof

Met name de samenhang tussen de toetsen heeft onze aandacht. Elk jaar worden onze modules naar aanleiding van ontwikkelingen in wereld en werkveld inhoudelijk geactualiseerd. Deze veranderingen zorgen ook voor veranderingen in de toetsing. Daardoor moeten we alert zijn op alignment binnen en tussen modules. We werken aan grotere eenduidigheid van het toetsproces, zodat studenten, docenten en het uitvoerende Onderwijsbureau weten wat ze van elkaar kunnen verwachten. De horizontale en verticale samenhang in het curriculum is verstevigd naar aanleiding van de adviezen van de curriculumcommissie uit 2017 (zie Standaard 1). De toetscommissies hebben meer tijd gekregen voor het controleren van toetsen. Dit alles heeft geleid tot een betere kwaliteit van het toetsprogramma.

De eerstverantwoordelijke voor de toetsing van een module is de modulecoördinator. Deze formuleert samen met een collega, vanuit het vier-ogen-principe, de leerdoelen van de module en de toets, welke weer zijn afgeleid van de competenties. Op basis van deze leerdoelen, weergegeven in een toetsmatrijs, bepaalt de coördinator de vorm en inhoud van de toets, de beoordelingscriteria en de normering.

De leerdoelen, toetsvorm en -stof worden in de modulehandleiding en in de colleges toegelicht. Tijdens ingeroosterde teruggave- en feedbackmomenten krijgen studenten feedback op hun resultaten. Bij formatieve toetsing wordt tussentijds feedback, feedforward of feed up gegeven. Via heSIS) kan de student de studievoortgang volgen.

Toekomst

Formatieve evaluatie

Naast de geïntegreerde summatieve eindtoets krijgen studenten middels formatieve evaluatie straks inzicht in hun voortgang tijdens een stone-module. Formatief evalueren is het verzamelen van informatie over het leren. Hiermee maken we een shift in het denken over leren. Leren is niet wat de student leert voor een toets, maar is een doorlopend, persoonlijk proces. Formatieve evaluatie ziet toetsing als onderdeel van dat leerproces. Je toetst dus niet pas aan het eind van de module maar je evalueert doorlopend hoe het staat met het leren van de student. Dat doen we middels verplichte feedbackmomenten of door de opbouw van een portfolio.

In het media- en communicatievakgebied is het belangrijk dat studenten over een goede taalbeheersing beschikken. Het belang hiervan krijgen we ook terug uit het werkveld. We hanteren daarom een  taalnorm. Helaas zien we dat de taalbeheersing van studenten in toenemende mate achteruitgaat; dit is een landelijk probleem dat begint bij goed taalonderwijs op de middelbare school.

03.03

Kwaliteitsborging toetsing en eindniveau

Met het oog op de toekomst zijn de examencommissies van CO+CB in 2020 samengevoegd.

De examencommissie bewaakt de kwaliteit van toetsing en beoordeling en controleert of het beoogde eindniveau daadwerkelijk wordt behaald. Samen met de afstudeercoördinatoren en een onderwijskundige wordt daartoe jaarlijks een steekproef onder de afstudeerwerken van CO+CB-studenten gedaan. Op basis van de resultaten krijgt het MT van de opleidingen een advies (zie Standaard 4).

Daarnaast voorziet de examencommissie docenten, modulecoördinatoren en het MT van feedback op het toetsprogramma, -rooster en -plan, ontwikkelt toetsafname-protocollen en stelt regels vast voor de cijferinvoer. Ook adviseert de examencommissie de opleidingsmanagers over de Onderwijs- en Examenregeling (OER).

De examencommissie heeft een aantal taken gedelegeerd aan de toetscommissies die in ieder jaarteam aanwezig zijn. De toetscommissies hebben als hoofdtaak het op niveau houden en verbeteren van de kwaliteit van de toetsing binnen het curriculum van een jaarteam. De voorzitters van de toetscommissies in de jaarteams vormen samen een opleidingsbrede toetscommissie, die adviseert over het toetsingsbeleid en voortdurend werkt aan verbetering van de toetsingsinstrumenten. Leden van de toets- en examencommissie dienen het hbo-certificaat Seniorkwalificatie Examinering (SKE) te behalen. Hierop is nog verbetering mogelijk. Op dit moment hebben vijftien docenten een SKE.

Afstudeerwerken worden beoordeeld door de docentbegeleider en een beoordelaar, waarbij de beoordelaar de eerste examinator is. Het werk wordt beoordeeld op verschillende onderdelen: onderzoek, analyse, advies, beroepsproduct en presentatie. Soms zijn beoordelaars of begeleiders professionals uit het werkveld, met specifieke expertise en kennis van CO+CB. Eventuele opdrachtgevers hebben geen rol bij de beoordeling van het afstudeerwerk, maar zijn wel welkom als belangstellende bij de eindpresentatie. Nieuwe docenten kunnen (bij voorkeur) pas meedraaien in de beoordeling of begeleiding van afstudeerwerk nadat zij hun didactische aantekening hebben behaald en een interne cursus afstudeerbegeleiding bij Benno’s Academie hebben gevolgd. Het hele afstudeertraject, van voorstel tot eindwerk, wordt vastgelegd in het programma OnStage.

Welkom

Bekijk en lees de midterm review vanaf de desktop.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.